-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:55050 شنبه 28 مرداد 1396 آمار بازدید:78

پاسخ ایت الله مکارم شیرازی به شرایط محرمیت رضاعی
سوال :

شیر خوردن کودک با چه شرایطی موجب محرمیت رضاعی می شود؟

پاسخ :

هرگاه زنى کودکى را شیر دهد با نُه شرط سبب محرم شدن خواهد بود: 1- شیر از ولادت باشد، بنابراین اگر پستان بدون تولّد فرزندى شیر پیدا کند و کودکى از آن بنوشد سبب محرمیّت نمى‏شود. 2- بچه از زن زنده بخورد، پس اگر پستان زن مرده‏اى را به دهانبگیرد و شیر بخورد اثرى ندارد. 3- شیر آن زن از حرام نباشد، بنابراین اگر شیر بچه ‏اى را که از زنا به دنیا آمده به بچه ‏اى بدهند به کسى محرم نمى‏شود. 4- شیر را از پستان بمکد، ولى احتیاط واجب آن است اگر شیر را در گلوى بچه بریزند با آن زن و محارم او ازدواج نکند. 5- شیر را با چیز دیگر مخلوط نکنند. 6- شیر مربوط به یک شوهر باشد، بنابراین اگر زنى را که داراى شیر است طلاق‏ دهد بعد شوهر دیگرى کند و از او باردار شود و تا موقع وضع حمل شیرى که مربوط به شوهر اوّل داشته باقى بماند و مثلًا کودکى را هشت دفعه از شیر مربوط به شوهر اوّل و هفت دفعه از شیر مربوط به شوهر دوم شیر دهد آن کودک به کسى محرم نمى‏شود، همچنین اگر زنى از شیر مربوط به شوهر اوّل کودکى را بطور کامل شیر دهد و بعد از شیر مربوط به شوهر دوم کودک دیگرى را شیر دهد آن‏دو به یکدیگر محرم نمى‏شود. 7- کودک به واسطه بیمارى شیر را قى نکند، ولى احتیاط واجب آن است در این صورت کسانى که به واسطه شیر دادن به آن بچه محرم مى‏شوند با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمایند. 8- کودک پانزده مرتبه، یا یک شبانه روز شیر کامل بخورد، یا آن مقدار شیر به او بدهند که بگویند از آن شیر استخوانش محکم شده و گوشت در بدنش روییده است و احتیاط مستحبآن است که اگر ده مرتبه شیر بخورد کسانى که به واسطه شیر خوردن با او محرم مى‏شوند با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه نیز به او ننمایند. 9- دو سال کودک تمام نشده باشد، بنابراین بعد از تمام شدن دو سال اگر به او شیر دهند به کسى محرم نمى‏شود، حتّى اگر پیش از تمام شدن دو سال چهارده مرتبه و بعد از آن یک مرتبه شیر بخورد با کسى محرم نمى‏شود، ولى اگر از موقع زاییدن زن بیش از دو سال گذشته باشد و شیر او باقى باشد و بچه ‏اى را شیر دهد احتیاط واجب آن است که با زنانى که به واسطه شیر خوردن با او محرم مى‏شوند ازدواج نکند و نگاه محرمانه هم ننماید.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.